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AVR

The Nexus of Dis/Ability, Education and Social Inequality: Global and Live Course Perspectives

Cours public
Ouvert au grand public
26.04.2022 17:15 - 19:00
Présentiel

Talk by Prof. Dr. Justin Powell

Important contributions in sociological research on education, social disadvantages, and inequality exist. Yet despite acknowledging divers factors of social and educational disadvantage in reproducing social inequality, studies often fail to grapple with the nexus of dis/ability and social disadvantage. In contemporary societies, education policies and systems powerfully define disability and reproduce inequalities. Sociological approaches to analyze dis/ability, to special educational needs, and to inclusive education emphasize such dimensions as exclusion/inclusion, segregation/integration, learning opportunities, inequality/equality, institutionalization, stigma, risk, and credentials and qualifications. These concepts are useful for our enhanced understanding of the nexus of dis/ability, education, and social inequality, yet ambiguities and ambivalence relating to “(dis)ability” remain. To recognize and understand the causes and consequences of disability-related inequality requires in-depth dialogue, and this benefits from results of studies on different levels and from cultural and structural analyses within diverse contexts. Thus, this presentation provides insights into disability and inequality across Europe and into select re-search topics, gaps, and results, focusing especially on disability from life course and international (and intranational) comparative perspectives. Sociology would increase its contributions and relevance were it to be more inclusive in analysing the processes that affect the educational and social opportunities and life chances of those who experience disablement and are differently classified and treated in educational organizations—with negative consequences across the life course.
Quand?
26.04.2022 17:15 - 19:00
Où?
Site MIS 03 / Salle 3100C
Avenue de l'Europe 20, 1700 Fribourg
Organisation
Soziologie, Sozialpolitik und Sozialarbeit
Miriam Dengjel
miriam.dengjel@unifr.ch
Intervenants
Prof. Dr. Justin J.W. Powell, University of Luxemburg, LU

CYCLE d'événements:
Soziale Ungleichheiten jenseits sozialer Herkunft und Intersektionalitäten. Einführung

Vortrag von Prof. Dr. em. Monica Budowski und Prof. Dr. Andreas Hadjar

Im Kern des soziologischen Erkenntnisinteresses stehen soziale Ungleichheiten im Sinne von (sozial bzw. strukturell und institutionell geschaffenen) systematischen und andauernden Vor- oder Nachteilen im Zugang zu Gütern und Positionen (Kre-ckel 2004).

Im nationalen Kontext stellt dabei eine zentrale Ungleichheitsachse die soziale Herkunft dar, d.h. das Augenmerk liegt auf Charakteristiken wie Schicht-, Klassenzugehörigkeit, Bildungs- oder Einkommensniveau. Soziale Ungleichheiten existieren aber auch jenseits der sozialen Herkunft, und selbst Ungleichheiten, die durch Charakteristiken der sozialen Herkunft strukturiert sind, zeigen sich empirisch oft komplex und nicht eindimensional.

Im Kerninteresse dieser Vorlesungsreihe stehen sowohl prominente Ungleichheitsachsen wie Geschlecht und Migrationshintergrund als auch weniger prominente und teilweise stark vernachlässigte Ungleichheitsachsen wie Behinderung oder Alter aus der Perspektive des globalen Kontexts im Vordergrund. Diese Ungleichheitsachsen stehen oft auch mit anderen sozialen Ungleichheiten in Beziehung oder es zeigen sich spezifische Benachteiligungen an den Überschneidungen zwischen diesen Ungleichheitsachsen und der Achse der sozialen Herkunft. Insofern bedeutet die Analyse von Ungleichheiten jenseits sozialer Herkunft diese auch immer im Hinblick auf ihre Beziehung zur sozialen Herkunft zu untersuchen.
Zur Sprache kommen auch globale (regionale und territoriale) Ungleichheiten, welche die Lebenschancen beeinträchtigen. Gefragt wird nach spezifischen Mechanismen der Genese entsprechender Ungleichheiten und ihrer möglichen sozialpolitischen Bearbeitung.

 
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